Happy in de Rockies!

30 september 2017 - Rocky Mountains, Canada

Afgelopen week stond in het teken van de Rockies en familie. Dit gaat samen omdat de ouders en twee zusjes van David in Canada wonen. Zijn derde zusje woont in Australië en zij is in september met haar gezin naar Canada gekomen. Met als gevolg dat er een familieweekend is georganiseerd in de Rockies! Het kan slechter op z’n Nederlands gezegd. En hiermee bedoel ik dat we een fenomenale week achter de rug hebben.

Natuurlijk hebben wij, Europeanen, de Alpen, de Pyreneeën, de Dolomieten enz. en hoef je voor het berggevoel niet per sé naar Canada te gaan. Maar afgelopen week heb ik met regelmaat een euforisch gevoel gehad door wat ik aan natuur om me heen heb gezien. Wandelend of vanuit de auto. Enkel grote woorden komen op om te omschrijven wat we hebben gezien: groots(t), mooist, idyllisch, ruig, panoramisch, ontzagwekkend, .... De foto’s helpen om dit gevoel nog wat zichtbaarder te maken.

Als Amsterdammer maak ik me zorgen over de toenemende drukte in de stad maar ik heb gemerkt dat er ook andere plekken in de wereld zijn die hier last van hebben. Ook Canada heeft last van selfie fotograferende toeristen (meestal Chinezen of Japanners). En last van Europeanen die in hun gehuurde camper van Canadreams de hele regio rond tuffen. En zelf ben ik natuurlijk ook één van de vele toeristen die met een huurauto rondrijdt, soms slingerend en meestal te langzaam rijdend omdat je ogen liever ergens anders naar kijken dan op de weg. De top bezienswaardigheden zoals lake Louis en lake morraine hebben we door de drukte dan ook niet gezien, gewoonweg omdat de parkeerplaats vol was en de shuttlebus lange wachttijden had. Maar, niet getreurd, er blijft voldoende moois over. Dankzij de familie waren er kaartjes voor het gebied lake O’hara bemachtigd. Een wandelgebied waar je alleen met een bus kunt komen en waar je vroeg in het seizoen een toegangskaartje voor moet kopen. Dit is vrijwel onmogelijk vanwege de grote belangstelling en de weinig kaarten die per dag worden weggegeven. Dankzij de familie waren er 6 kaartjes bemachtigd en deze zijn ter beschikking gesteld aan de buitenlanders; de familie uit Australië en wij. En daar  zijn we ze nog steeds dankbaar voor want oh wat was het koud maar oh oh oh, wat was het mooi. De inhoud van mijn tas is niet berekend op sneeuw en vorst. De familie gelukkig wel dus met geleende mutsen en handschoenen zaten wij zondagochtend om 8.30 uur in de bus naar boven. Een attractie op zichzelf: dit natuurgebied moet zo mooi en idyllisch blijven en dat kan alleen maar als de bezoekers zich aan de regels houden. En dat wordt in de bus op duidelijke toon toegelicht: op de paden blijven lopen, niet op mossen staan, je mag wel op zij gaan voor tegenliggers maar let op waar je op stapt, geen bloemen plukken, geen etensresten achterlaten, niks meenemen uit het park. En dan nog enkele tips om een ontmoeting met een beer tegen te gaan: niet alleen wandelen, luid praten of zingen, beerspray meenemen. Ondanks het feit dat ik nog geen beer ben tegengekomen, heb ik groot ontzag voor deze beesten en ik was erg blij dat we met z’n zessen waren en dat er beerspray mee was. Na dit alles hebben we een fantastische wandeling gemaakt, door de sneeuw met prachtige natuur en uitzichten. Ook dit is beter met foto’s dan met woorden toe te lichten.

Na het weekend hebben we nog een aantal dagen in Calgary gelogeerd bij Davids ouders. En van hieruit nog een prachtige tocht naar Kananaskis gemaakt, ook een park in de Rockies met prachtige natuur en vergezichten. En natuurlijk tijd doorgebracht met de familie. Genoten van de gastvrijheid, de uitstapjes, het heerlijke eten en de mogelijkheid om ons een beetje op Peru voor te bereiden waar we over een week naar toe gaan.

Dat afgelopen week indruk heeft gemaakt zal wel duidelijk zijn nu, en daar wordt nog een laatste week in Canada  aan toegevoegd. Nu zijn we in Revelsoke neergestreken waar een art festival is. Dus zomaar weer wat nieuws en ook dat is weer leuk.

Wordt vervolgd!

1. Eefje:
    1 oktober 2017
    Wat mooi wat mooi wat mooi ❤️
  2. Linda van Alken:
    1 oktober 2017
    Super , wat mooi !
  3. Wiesje:
    2 oktober 2017
    Prachtig wist niet dat Canada zo mooi was.