Viva España!

19 november 2017 - Granada, Spanje

De laatste fase van mijn prachtige rondreis is aangebroken en dat is misschien wel de meest spannende. Ik ben namelijk alleen aan het reizen......

David heeft ‘slechts’ tien weken vrij en ik dertien. Nu heb ik twee keer eerder voor langere tijd alleen gereisd, maar ik heb nog nooit tien weken samen gereisd om vervolgens alleen verder gaan. En ik merk dat het een grote overgang is, om het maar bescheiden uit te drukken. Het is vreemd, ongezellig en onwennig om ineens alleen rond te lopen. En ik heb het een stuk drukker gekregen. Is er met z’n tweeën een automatische rolverdeling, nu moet ik ineens alles zelf doen: waar slaap ik, hoe reis ik van A naar B, waar ga ik eten, wat ga ik doen vandaag. De grootste verandering is dat het reizen minder spontaan wordt. Alleen (als vrouw) ben ik meer op mijn qui vive, ik zorg ervoor dat ik weet waar ik naar toe ga en ik ben (of doe op z’n minst alsof) goed voorbereid. Nu, een week later, ben ik er enigszins aan gewend. En het heeft ook mooie kanten; alles wat ik meemaak heb ik volledig aan mezelf te wijten, mensen knopen sneller een praatje met me aan omdat ik alleen ben, de Siciliaanse kok in een Italiaans restaurant heeft mijn gerecht (heerlijk, eindelijk weer eens pasta) extra speciaal gemaakt enz. Het is wel jammer dat ik geen Italiaans of Spaans spreek om wat meer in gesprek te komen met mensen.

Goed, alleen dus. Maar waar? Zuid Amerika zag ik alleen niet zo zitten dus ik ben samen met David naar Europa gevlogen en in Madrid achtergebleven. David bleef 1 nachtje in Madrid en na een dramatisch afscheid bij de metro met deuren die emotieloos tussen ons dicht sloegen, ging David richting zijn vliegtuig naar Amsterdam en mijn laatste weken alleen waren aangebroken. En, ik val in herhaling in mijn blogs, maar oh wat Ben ik in een mooi stukje van Europa beland. Alsof ik in de middeleeuwen rondloop, of renaissance of barok. Wat een mooie oude gebouwen, architectuur en sfeer. In Madrid heb ik het Thyssen museum en Prado museum bezocht. Door het el retiro park gewandeld en de grootste vlooienmarkt El Rastro bezocht die elke zondag wordt gehouden in de wijk La latina. Wat een sfeer, grandeur en buitenleven kent Madrid. Prachtig.

Vervolgens heb ik de trein gepakt naar Salamanca. Een stad met de oudste (en mooiste naar mijn mening) universiteit van Spanje en de op een na oudste van Europa (die van Bologna is de oudste). En deze stad heeft een enorme indruk op mij gemaakt. Minpuntje was de kou: 0 graden 9.00 uur s ochtends (en geen familie uit Canada die klaarstaat met handschoenen en mutsen), daar was en is de inhoud van mijn tas echt niet op berekend. En David is met 19 kilo naar Amsterdam gevlogen zodat ik deze laatste weken met 11 kilo kan rondreizen, ik wil dit dus ook niet direct aanvullen met kleding. Maar goed, ondanks deze kou dus had ik het er erg naar mijn zin. In Salamanca ben je onder de locals. Er lopen wel toeristen rond maar dat valt niet heel erg op. En het ene gebouw of straatje is nog mooier dan het andere. Prachtige architectuur met de charme van een dorp omdat alles op loopafstand is. Dus, ondanks dat mijn tour door de stad veelvuldig werd onderbroken met warm worden in een café of op de hotelkamer, dit is een stad om naar terug te komen.

Daarna Toledo. Ook erg mooi. Maar wel erg toeristisch omdat het ook geschikt is voor een daguitstapje vanuit Madrid. Ligt prachtig op een heuvel en ook hier zeer indrukwekkende architectuur; een hele mooie kathedraal, joodse wijk, Alcázar, oude Romeinse bruggen etc. Ook hier kijk je je ogen uit als je er rondloopt.

En tenslotte heb ik de bus gepakt naar Granada. Om het Alhambra te bezoeken. En weer val ik in herhaling, maar hier heb ik momenten ademloos rondgelopen. Zo mooi is dit. Het Alhambra is een middeleeuws paleis en fort van de Moorse heersers over het koninkrijk Granada.  Dit resulteert in een complex met zeer verfijnde islamitische kunst en kunstschatten. Het geheel wordt nog omgeven door de besneeuwde bergen van de Sierra Nevada. Het is een erg groot en uitgestrekt complex met meerdere paleizen en tuinen en uitkijkpunten. En een enorme toeristische trekpleister waardoor je enkele dagen voor je bezoek al je tickets moet bestellen. Dat heb ik keurig gedaan, incl. een tour met een tourguide. Deze was alleen wel Spaanstalig. Waarschijnlijk heb ik bij het boeken hier een foutje in gemaakt, dus ik liep als de ‘Signora holandesa’ mee in een groep met 20 Spaanstalige. Met een headset zodat we alles konden horen wat de tourguide te vertellen had. En dat was veel. Heel goed voor mijn Spaanse luistervaardigheid en ik kon best veel volgen maar ook heel veel niet. Neemt niet weg dat ik genoten heb van dit bezoek en echt heel blij ben dat ik dit heb gedaan. Naast Alhambra heeft Granada ook enorm veel kathedralen, kloosters en kerken te bezichtigen. Het is inmiddels een overkill aan het worden maar wat een pracht en praal is er in dit land te bewonderen.

Inmiddels wordt het tijd om na te denken over mijn laatste bestemming. Iets van warmte lijkt me nog wel lekker dus ik denk dat het de zuidkust van Spanje wordt. De terugvlucht is nog niet geboekt. Ik moet toch wel over twee weken weer thuis zijn dus dat ga ik komende week maar regelen.

Het einde nadert! Maar eerst nog een tijdje genieten van de zon, zee en strand hoop ik.

1. Tjitsje:
    19 november 2017
    Leuk en knap van je An dat je er nog een paar weken aan vast knoopt. Wel jammer voor David!
    Ik herken Madrid uit jouw beschrijving, de overige bestemmingen moeten wij ook nog ontdekken!
    Veel plezier de resterende tijd!!!
    Dikke zoen!
    Tjitske
  2. Harry&Wiesje:
    19 november 2017
    Vinden het best leuk om je gauw weer tezien. Geniet nog even van het mooie weer , hier is het herfstig.
    Liefs p & m.
  3. Linda van Alken: